Лісова галузь в умовах війни. Чого чекати і чого боятися?
Не менше, ніж люди і тварини від повномасштабної війни в Україні страждає навколишнє середовище, зокрема ліси. Що ж чекає лісову галузь, які проблеми є найгострішими та чи є перспективи в розвитку обговорювали експерти в онлайн дискусії «Реформування лісової галузі в Україні: перспективи та перешкоди у час війни».
Захід організували міжнародна організація «Екологія Право-Людини» та Еко.Район 26 травня.
На заході обговорювали напрацювання експертної екологічної громадськості у сфері лісової політики, проблеми лісової галузі, що спричинені війною та рішеннями воєнного стану; можливості для України в контексті оновлення вимог EUTR, а також шляхи невідкладного стимулювання реформ лісової галузі з експертами.
Швидкого розмінування деокупованих територій очікувати не варто
Землі, де велись активні бойові дії засмічені боєприпасами. З 2014 року у нас триває війна. Працівники Луганщини з того часу працюють постійно з напругою, однак особливих змін в правовому полі не відбулося.
«Ми як лісова команда розуміємо, що ситуація в лісовій галузі впливає не лише на самі ліси, а й на діяльність природо-заповітних фондів. В небезпеці є працівники цієї галузі та населення, яке проживає неподалік. Гострою є проблема реформування лісового господарства», – наголосила наступна спікерка керівниця лісових проектів ГС «WWF-Україна» Ганна Лобченко.
Лісівники там, на власний страх і ризик все ж працюють. Важливо мінімізувати небезпеку для них.
«Варто зазначити, що швидкого розмінування очікувати не варто. Спочатку розмінують міста та інфраструктури. Для лісів – це приблизно 10 років. Враховуючи досвід Німеччини, де і досі їх знаходять. Хоч там і використовують надійний вогневий метод знешкодження, все ж є лісові масиви куди проїзд ще заборонено», – розповідає спікерка.
Найнебезпечнішими в плані займання є чисті сосняки, якщо уявити карту бойових дій, в основному – це схід України, Полісся. Такі пожежі – це не лише втрата лісового покриву, а й потенційна небезпека для життя місцевих мешканців.
Пригадаймо пожежі у 2020 роках на Луганщині, де згоріло близько 20-40 тисяч гектарів лісів. Люди теж постраждали.
Лісову пожежу зупинити дуже складно. Безпечними точками гасіння залишають асфальтовані дороги. Окупанти ж або покрали, або знищили пожежну техніку.
Віна закінчиться, але вже сьогодні варто подувати про протипожежну безпеку, мова йде про протипожежні узлісся, протидія та покарання паліям.
Читайте також: Екологічний тероризм російської армії в Україні
«Наша організація розпочала роботу з експертами для оцінки пошкоджень на деокупованих територіях в тому числі на об’єктах природо-заповідного фонду. Разом з експертами будемо розробляти рекомендації для трансформації лісового господарства. Для всіх потрібно усвідомити, що частина лісових земель на тривалий період буде не доступною як для ведення лісового господарства, так і для відпочинку», – продовжує Ганна.
[Img]DEPOSITPHOTOS-35154685-S__6293c569b6259.jpg[/img]
Є кілька сценаріїв стосовно лісів, де вели активні бойові дії: консервація з аналогом до зони відчуження. З часом ті території можуть поповнити природо-заповідний фонд.
Коли відбуваються бойові дії, то ЗСУ не можуть звертати увагу чи це об’єкти природо-заповідного фонду чи просто ліси. Ми в ж своєю чергою не повинні дотримуватися норм нехтування режиму користування лісів.
Основне завдання: зберегти і відновити знищені лісові угіддя, допоможе працівникам, які втратили роботу. При формуванні стратегії відновлення, необхідно орієнтуватися на європейські норми.
Економічний аспект лісової галузі в умовах війни
Нещодавно всі бачили новину, що ЄС попідміняв тарифні обмеження для України (мито, квоту), але ж не скасовував інших вимог. Наприклад, фітосанітарності, законності. У них є єдина директива – на європейський ринок не може надходити незаконна деревина.
«Через напад рашистів в Україні триває блокада морів і єдиний ринок, куди ми можемо експортувати деревину – це ЄС. А там є певні вимоги до товарів, які потрапляють на їх ринок», – зазначає насупний спікер заходу експерт в сфері ведення лісового господарства Петро Тєстов.
Деревина, яка заготовлена в незаконний спосіб, не зможе заходити на ринок ЄС. На жаль, у нас ще немає повного розуміння важливості всіх вимог, тому відбуваються різні ситуації, шкідливі з екологічної та економічної точки зору.
Читайте також: Атомні електростанції під час війни. Недопустима небезпека
З підтримки НАТО ЄС готовий приймати деревину з України, але там окремо наголошують, щоб ми співпрацювали з ЄС і перевіряли деревину, яку постачаємо.
Дуже важливо, щоб в регіонах де не має активних бойових дій чітко дотримувалися норм законодавства: не відбувалися порушення і не збільшувалися рубки, адже це буде приносити шкоду, як в екологічному, так і в економічному плані.
«Наша дискусія присвячена питанням лісових реформ. Це нагадування, що зробила влада та громадськість в останні кілька років та проблеми, що загострилися під час війни. Також поговоримо про питання, що будуть найактуальніші в найближчі місяці, під час відновлення економіки», – зазначив перший спікер, еколог МБО «Екологія-Право-Людина» Богдан Кученко.
Дозволені напрацювання та Міндовкілля із ДАЛРУ
1. Затвердили державну стратегію управління лісами України до 2035 року, яку розробили із залученням широкого кола зацікавлених сторін.
- Баланс між екологічними, соціальними та економічними функціями лісу;
- Коротко-, середньо- та довгострокові цілі.
- Значною мірою відповідає тенденціям на рівні ЄС.
2. Ухвалили постанову КМУ №1224 від 03.12.2020, яка передбачає:
- обмеження підстав для санітарних рубок лісу ліквідації захаращеності у межах об'єктів ПЗФ;
- заборона проведення суцільних рубок формування та оздоровлення лісів, крім суцільних вітровалів та суцільно вражених шкідниками, високогірних та берегозахисних лісів;
- заборону лісовідновних рубок в гірських лісах Карпат.
Читайте також: Заповідні території під час війни. Відновити міста буде простіше, ніж природу
3. Затвердили новий порядок ведення лісовпорядкування:
- стандартизація ведення лісовпорядкування,
- розв'язали питання поєднання ОВД та базового лісовпорядкування;
- зручна можливість відкритого громадського обговорення матеріалів лісовпорядкування.
4. Розробили та ухвалили у першому читанні законопроєкт № 5650:
- включення до лісового фонду самозаліснених земель;
- спрощене ведення лісового господарства для малих лісокористувачів, наприклад власників самозаліснених ділянок.
- включення до законодавства термінів «інвазійні види дерев» та степова ділянка,
- заборона інвазій чужорідних видів у природні екосистеми та заліснення степів.
5. Розробили проєкт Правил рубок в лісах України:
- передбачає оновлення низки чинних постанов щодо рубок, зокрема щодо застосування вибіркових та поступових рубок;
- потребує низки доопрацювань та вилучення дискредитованих видів рубок і був поставлений на паузу.
Проблеми рішень воєнного стану
Необгрунтоване та недоцільне закриття доступу громадськості до низки реєстрів:
- відкритий реєстр лісорубних квитків ДП «ЛІАЦ», включно з картами квартально-видільного поділу.
- Публічна кадастрова карта.
- Шар з межами лісів та об'єктів природо-заповідного фонду на порталі Екосистема,
- єдиний реєстр з оцінки впливу на довкілля – матеріал справ про рубку лісів,
- єдиний інспекційний портал.
Недоцільна заборона відвідування лісів, де не було бойових дій.
Пріоритетні кроки для органів державної влади
Ухвалення законопроєкту про території Смарагдової мережі в національному законодавстві:
- закріплення територій смарагдової мережі в національному законодавстві;
- науково обгрунтоване управління та збереження цінних природних територій, зокрема лісових – розробка менеджментові планів;
- запровадження оцінки впливу на території Смарагдової мережі.
Уніфікація нормативного регулювання лісогосподарської діяльності:
- доопрацювання та затвердження єдиного документа для регулювання усіх рубок у лісах України всіх форм власності, з передбаченням широкого переходу на несуцільні рубки та використання природного поновлення лісів;
- управління лісами у межах ПЗФ – окремий документ.
Ухвалення змін до кримінального кодексу України для посилення юридичної відповідальності за незаконні рубки (ст. 246), вчинені постійними лісокористувачами:
- більшість незаконних рубок нині проводяться самими лісокористувачами,
- майже неможливо притягнути посадову особу лісгоспу за незаконні рубки.
Ухвалення законопроєкту 5650 для юридичного визнання самостійних лісів.
Оформлення правовстановлюючих документів на право постійного користування земельними ділянками в лісах державної форми власності для уникнення їх передачі у власності громад.
Запровадження 100% прозорого продажу всіх категорій деревини для:
- підвищення надходжень до бюджетів всіх рівнів;
- ускладнення незаконних рубок лісгоспами;
- створення рівних умов для всіх постійних лісокористувачів.
Створення єдиної відкритої бази даних про лісове господарство України, на базі ГІС-платформи, яку зможуть використовувати:
- лісогосподарські підприємства;
- представники громадськості;
- органи державної влади.
Читайте також: Екоцид: наслідки і ціна російської агресії
***
Матеріал підготували за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та Європейського Союзу.